Så har vi då begåvats med ännu en eländesbeskrivning av den svenska skolan. Skolinspektionen har levererat sin senaste granskning av sakernas tillstånd – matematikundervisningen i gymnasieskolan. Liksom i tidigare granskningar […]
Begåvade barn är försummade i dagens skola. I stället för utmaningar möts de av en skola om mer har karaktären av ett intellektuellt väntrum än en arena för utveckling. Det […]
Skoldirektören i Jönköping i intervju: Anledningen till att vi har särskilda riktlinjer för muslimska skolbarn att en del barn helt enkelt inte kom till skollektioner, till exempel simundervisningen. Ekot rapporterar […]
I går presenterade ESO (Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi) en rapport, skriven av Johannes Åhman, om vad som påverkar skolkvalitén. Slutsatsen är att det viktigaste för elevernas kunskaper sker i […]
Skrota de sämsta skolorna i Sverige
I går presenterade ESO (Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi) en rapport, skriven av Johannes Åhman, om vad som påverkar skolkvalitén. Slutsatsen är att det viktigaste för elevernas kunskaper sker i klassrummet. Det handlar inte om enkla mätbara faktorer som lärarnas utbildning, tillgång till bibliotek, betygssystem eller skolans driftsform. På enskilda skolor, platsen för den konkreta […]