Studentexamen (Swedish for “students’ examination” or “students’ degree”) is the name of the university entrance examination in Sweden from the 17th century until 1968, during the period 1862–1968 taken as a final written and oral […]
Begåvade barn är försummade i dagens skola. I stället för utmaningar möts de av en skola om mer har karaktären av ett intellektuellt väntrum än en arena för utveckling. Det […]
Forskare i replik: Skolkonkurrensen kan inte beskyllas för det svenska fallet i undersökningar. Osaklig kritik av en artikel som noterar problem i finska skolan gör inte heller Sveriges skolsystem bättre. Med en […]
Lärarutbildare: Flickornas överlägsna skolresultat kan till en del förklaras med att skolan präglas av verbalitet och relationsinriktade aktiviteter. Pojkar får i mindre utsträckning sina förmågor uppmuntrade. I skolans värld är […]
Skrota de sämsta skolorna i Sverige
I går presenterade ESO (Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi) en rapport, skriven av Johannes Åhman, om vad som påverkar skolkvalitén. Slutsatsen är att det viktigaste för elevernas kunskaper sker i klassrummet. Det handlar inte om enkla mätbara faktorer som lärarnas utbildning, tillgång till bibliotek, betygssystem eller skolans driftsform. På enskilda skolor, platsen för den konkreta […]